Badania użyteczności stron internetowych UX
Badania web usability, Audyty UX, SEO i Google Analytics,
Strona internetowa firmy jest jej wizytówką – to fakt, do którego dziś nie trzeba nikogo przekonywać. Często pierwsze sekundy decydują o tym, czy zostaniemy na danej stronie dłużej, czy od razu ją opuścimy. W lepszym poznaniu emocji i potrzeb użytkowników stron pomocą służą badania UX. Ich głównym celem jest poznanie potrzeb klientów, kontekstu korzystania z produktu i wychwycenie ewentualnych problemów podczas użytkowania badanego produktu.
Przeprowadzamy audyty oraz badania użyteczności stron i dajemy cenne wskazówki co zrobić, aby strony spełniały oczekiwania klientów, a co za tym idzie przełożyło się to na większe przychody firmy.
Co oferujemy?
- Analizy wdrożenia narzędzi analitycznych takich jak Google Analytics czy Facebook Pixel, wraz z instrukcją poprawnego wdrożenia. W dobie digital marketingu narzędzia analityczne są kluczem do sukcesu projektu lub przedsiębiorstwa. Jako złożone programy wymagają odpowiedniego wdrożenia, aby prezentowane dane były poprawne i nie prowadziły do błędnych wniosków. W ramach przeprowadzonego audytu zostanie sprawdzone czy narzędzie zlicza poprawnie wejścia użytkowników oraz transakcje i czy przypisuje je do poprawnego źródła. Wynikiem analizy jest kompleksowa instrukcja prawidłowego wdrożenia narzędzi analitycznych.
- Kompleksowe badanie klienta na podstawie danych z bazy danych – data mining. Badanie pozwala na dogłębne poznanie klienta i jest dobrym punktem wyjścia do dalszego budowania person. Pokazuje najczęstsze wybory produktów, popularne koszyki, a także przedziały cenowe wybierane przez klientów.
- Badania UX z użytkownikami stron, podczas których stosujemy poniższe metody i techniki badawcze:
- moderowane testy z użytkownikami – Jest to obserwacja uczestnicząca i wywiad w jednym. Respondenci w obecności moderatora wykonują polecenia polegające na konkretnych działaniach na testowanej stronie. Badanie odbywa się na podstawie wcześniej opracowanego scenariusza. Moderator obserwuje zachowania użytkowników, widzi jakie zadania sprawiają trudność, dopytuje, odnotowuje sugestie i mierzy czas realizacji poleceń. Działania podejmowane na stronie są nagrywane.
- niemoderowane testy z użytkownikami – czyli testy bez ingerencji moderatora. Użytkownicy podejmują działania na stronie internetowej samodzielnie. Badacz analizuje dane korzystając z programu, który nagrywa pulpit, twarz i głos respondentów. Zaletą tej metody jest działanie respondentów w naturalnych warunkach. Wadą fakt, że moderator nie może na bieżąco dopytać użytkownika o nurtujące go kwestie, a po wykonaniu zadań użytkownikowi trudno jest przypomnieć sobie konkretne zadania i problemy z nimi związane.
- eye tracking – jest to narzędzie badawcze, które pozwala na dopełnienie informacji zebranych podczas testów użyteczności. Użytkownik wykonuje zadania na stronie, a specjalne urządzenie – eyetracker odnotowuje ruch jego gałek ocznych. W efekcie powstaje mapa miejsc na stronie, które najczęściej przykuwają uwagę badanego.
- Graficzne przygotowanie odświeżonej wersji ścieżki zakupowej klienta (lub innego istotnego elementu np. formularza kontaktowego) z uwzględnieniem wcześniejszych badań UX.
Badania UX można wykonywać na różnych etapach projektu.
- Możemy przed wprowadzeniem innowacji zbadać jakie są potrzeby i zachowania użytkowników. Kto będzie korzystał z produktu? Dlaczego będzie to robić? W jaki sposób będzie go używał? Odpowiedzi na te pytania dają konkretne wytyczne, którymi można się kierować tworząc nowy produkt.
- Możemy zlecić przetestowanie funkcjonującej już strony internetowej/prototypu nowej strony internetowej lub zoptymalizować usługę czy produkt już istniejący.
Projektowanie skoncentrowane na użytkowniku jest ważne, ponieważ pomaga w podejmowaniu właściwych decyzji, usprawnia rozwiązania i sprawdza ich poprawność. Dzięki badaniom działamy na podstawie zweryfikowanych danych dotyczących naszego produktu, a nie intuicji, czy ogólnych teorii na temat tworzenia stron internetowych. Celem badań jest usprawnienie produktu i i dowiedzenie się czegoś więcej o tym jak jest używany. Często nawet kilka drobnych zmian na stronie wpływa na jakość korzystania z niej przez użytkowników.